1.8t stage 2

Drugi etap podnoszenia mocy w silniku 1.8T

Właśnie jeden z naszych fanów uświadomił mi, że pierwsza część tego artykułu została napisana już rok temu. Obiecałem w nim kontynuacje, jednak wypadło mi to z głowy. Postanowiłem to dzisiaj nadrobić i co mogę powiedzieć? Doczekaliście się! Właśnie przed waszymi oczami pojawia się druga cześć artykułu na temat podnoszenia mocy w silniku 1.8T czyli tak zwany Stage 2.

Stage 2 to etap, w którym tak naprawdę dopiero zaczyna się zabawa z podnoszeniem mocy w silniku 1.8T. Jest on świetną opcją wtedy, kiedy moc uzyskana z pierwszej części poradnika przestaje Cie powoli wystarczać i chciałbyś czegoś więcej.

Zobacz więcej: Pierwszy etap podnoszenia mocy w silniku 1.8T

Moc jaką możesz uzyskać na turbinie K03S wykonując wszystkie kroki z tego artykułu waha się w granicach 230-250KM oraz 320-340Nm momentu obrotowego. Pamiętajcie, że moce które uzyskacie zależą także w dużej mierze od sprawności waszego silnika. Jedna osoba przy tych modyfikacjach wykręci 230 koni, druga 250. Przed wszelkimi zmianami zadbajcie więc o stan silnika.

Modyfikacje jakie będziesz musiał wykonać to przede wszystkim downpipe 3″, szerszy TIP, większy intercooler, wtryski czy opcjonalnie zmiana pompy paliwa. Zaleca się także wymianę przewodów idących do turbo, żeby mieć pewność, że nie są one popękane i nie ma żadnej nieszczelności.


Moc uzyskana poprzez Stage 2 nadal będzie ograniczona przez turbosprężarkę K03s. Najlepszą rzeczą, jaką możemy zrobić w przypadku kiedy nie chcemy jej zmieniać to zapewnienie doskonałej wydajności przepływu powietrza w całym tym układzie.

Downpipe

Downpipe to w skrócie kawałek rury montowany w miejsce katalizatora, który poprawia wydostawanie się spalin na zewnątrz. Jako, że piszę o silniku 1.8T powiem, że w tym przypadku, najlepsza będzie rura o średnicy co najmniej 2.75″ która nada się do mocy rzędu 300KM.

downpipe 1.8T

Modyfikacja ta pozwoli pomóc się pozbyć nadmiaru spalin z układu. Zalecana się również wymianę całego układu wydechowego na taki z tak zwanej kwasówki. Fabryczny układ wydechowy jest wykonany z odlewanego metalu. Minusem takiego rozwiązania jest to, że powierzchnia takiego metalu jest porowata. Spaliny które przez niego przelatują zahaczają o wszelkie nierówności i zwalniają. Kwasówka jest stalą kwasoodporną, która jest bardziej gładka i bardziej wytrzymała od fabrycznego układu wydechowego. Przez taką rurę spaliny przepływają zdecydowanie szybciej. W połączeniu z innymi elementami ułatwiającymi wydostanie się spalin z układu poprawia się praca całego silnika. Układ wydechowy z kwasówki i downpipe zamiast katalizatora poprawia także pracę turbosprężarki.

downpipe 1.8t

Co zatem zyskujemy dzięki tej modyfikacji:

  • poprawa pracy samego silnika
  • silnik łatwiej i lepiej wchodzi na obroty
  • turbodziura ulega zmniejszeniu
  • poprawia się też moment obrotowy, a to oznacza, że samochód lepiej przyśpiesza

Jedynym minusem tej modyfikacji jest to, że spaliny, które wydostają się z układu są bardziej zanieczyszczone. O ile nasz samochód nadal spełnia wszystkie normy emisji spalin to wszystko jest w porządku. W przypadku kiedy jest inaczej, samochód może nie przejść badania technicznego.

Intercooler

Na temat intercooletów poświęcony był na tym blogu całkiem oddzielny artykuł, ale mimo wszystko pokrótce napiszę w tym punkcie najważniejsze informacje.

Zobacz więcej: Intercooler czyli kolejna część modyfikacji 1.8T

intercooler 1.8T

Przy Stage 2 podczas modyfikacji silnika 1.8T dobry intercooler ma kluczowe znaczenie. Zapewnia on odpowiednie chłodzenie powietrza, które dostaje się do silnika. Zimniejsze powietrze jest lepsze, gdyż jest jego gęstość jest większa. Im większa więc temperatura tym gęstość jest mniejsza. Dostarczanie gorącego powietrza spowodowałoby odczuwalne spadki mocy silnika. Dlatego dobre chłodzenie silnika w przypadku podnoszenia jego mocy jest tutaj bardzo istotne.

Jakich wymiarów intercooler wybrać?

Napiszę to na kilku konkretnych przykładach, zaczerpniętych ze strony Gregor10.pl na samochodach Audi, które były u niego modyfikowane.

  • Audi S3 8L BAM (262KM 368NM): Intercooler 550x230x65mm
  • A3 8l 1.8T AUM ( 239KM i 331NM): Intercooler 550x180x65mm
  • S3 8l APY (266KM 367NN): Intercooler 550x230x65mm
  • A4 B7 1.8T BFB (261KM 358NM): Intercooler 550x230x65mm

Jak widać na załączonych kliku przykładach wybór intercoolera zależy od mocy jaką chcemy uzyskać. Jeśli cały intercooler będzie odkryty (nie będzie go zasłaniał zderzak czy dokładka) to nawet ten mniejszy czyli 550x180x65 będzie sobie radził z mocami 300KM+. Jeśli intercooler będzie chował się za zderzakiem powinniśmy pomyśleć nad troszkę większym.

intercooler 1.8T

Oprócz samego intercoolera ważne są także rury, które łączą go z resztą elementów silnika. Węższe rury wraz z dużo ilością ciasnych zakrętów wcale nie pomagają w przepływie powietrza w układzie. Dlatego fajnym pomysłem jest kupienie całego zestawu intercoolera wraz z dedykowanym orurowaniem.

TIP (Turbo Inlet Pipe) – rura doprowadzająca do turbo

tip 1.8T

Najlepszą, najprostszą i chyba najtańszą modyfikacją jaką możemy wykonać, aby polepszyć dopływ powietrza do turbosprężarki jest wymiana TIPa na większy. Oczywiście zmieniając TIP musimy go dobrać pod Turbo oraz przepływomierz. Wymiana zwiększy objętość powietrza oraz poprawi jego przepływ. Oprócz tego sportowy TIP wykonany jest z sylikonu i dodatkowo wzmocniony dzięki czemu poprawia się także jego żywotność względem fabrycznego przewodu. Żeby wam to zobrazować posłużę się zdjęciem, które porównuje fabryczny TIP do sportowego sylikonowego. Jak widać, jego średnia zaraz przy wlocie do turbo jest większa, a co za tym idzie pomieści ona więcej powietrza. TIPy takie według wypowiedzi ludzi z internetu wytrzymują moce nawet do 300KM. Ceny takich sportowych sylikonowych węży zaczynają się już od 400zł.

tip 1.8T

Sztywny dolot – co to takiego?

sztywny dolot 1.8T

Szukając w internecie TIPa do swojego samochodu, możemy natknąć się na tak zwany sztywny dolot. To nic innego jak element z kwasówki, który zastępuję gumowy lub sylikonowy TIP. Po co się coś takiego montuje? Otóż przy wyższych mocach w silnikach w układzie dolotowym tworzy się podciśnienie, które potrafi zagiąć sylikonowe lub gumowe przewody. Sztywny dolot pozwala odetchnąć turbinie, która znacznie szybciej potrafi reagować po jego montażu. Pozwala to uzyskać lepsze doładowanie. Czy warto więc montować sztywny dolot przy mocach uzyskanych dzięki Stage 2? Jeśli jesteś gotowy zapłacić 200zł więcej bo nie masz co robić z pieniądzmi to jak najbardziej. Przy mocach rzędu 250KM nie ma znaczenia czy będziesz miał TIP z sylikonu czy kwasówki.

Wtryskiwacze/Pompa paliwa

Skoro dostarczyliśmy już do silnika odpowiednią ilość schłodzonego powietrza to teraz czas na dostarczenie mu odpowiedniej dawki paliwa. Zacznijmy może od pompy paliwa. Fabryczna pompa paliwa spokojnie wytrzyma moce rzędu 300KM pod warunkiem, że pracuje z fabryczną wydajnością. Większość pomp paliwa w tak starych samochodach nie posiadają wydajności takiej jak miały na początku co może przełożyć się na niewystarczające ciśnienie podawanego paliwa do szyny wtryskiwaczy. Jeśli nie jesteśmy pewni co do wydajności naszej pompy paliwa warto wymienić ją na nową, ewentualnie kupić już trochę wydajniejszą np. taką którą znajdziemy w Audi S3. Nie jest to jednak obowiązkowa modyfikacja!

Co do samych wtryskiwaczy powiem, że temat chyba wyczerpałem już w tym artykule:

Zobacz więcej: Wtryskiwacze w 1.8T – modyfikacji ciąg dalaszy

wtryskiwacze 1.8T

Wszystko tak naprawdę zależy od tego, jaki mam kod silnika, a raczej jaki jest jego sterownik (ECU).

W przypadku silników 1.8T produkowanych do 1998 roku takich jak AGU mających ECU ME3.8 powinniśmy zaopatrzyć się we wtryskiwacze:

  • Z Opla Calibry z silnikiem C20LET (żółte), które mają 306cm3 i powinny dawać radę nawet przy mocy 230KM
  • z Saaba 2.3 Turbo , które mają 346cm3 i są dobre dla mocy około 250KM
  • Dla podobnych mocy jak ta wyżej oraz wyższych dobrą alternatywą będą także wtryskiwacze z np Audi S3, które mają 380cm3.

Samochody z ECU ME7.1/7.5 (ARZ, AUM, AUQ itp) posiadają fabryczne wtryskiwacze 320cm3 i są dobre do mocy na poziomie 220KM. Jeśli potrzebujemy więcej mocy to tak samo jak w przypadku powyższego przykładu warto zaopatrzyć się we wtryskiwacze z samochodów posiadających turbinę K04.

Wtryskiwacze od Audi S3 będą nadawać się do mocy 280KM.

Co oprócz silnika?

Tutaj nie będę się zbytnio rozpisywał, ale powiem tylko tyle, że nie sama moc jest tutaj najważniejsza. Pamiętaj, że gdy zwiększasz moc musisz zadbać także o lepsze hamulce, gdyż fabryczne nie będą sobie dawać rady (tym bardziej, jeśli chodzi o fabryczne hamulce w takich Audi jak A4 B6, B7 czy A6 C5). Oprócz tego zadbajcie również o opony. Nie jeździjcie na tak zwanych śmietnikach. Opony to jedyny element, który łączy wasz samochód z nawierzchnią więc nie ma co tutaj oszczędzać. Zadbajcie także o lepsze zawieszenie, po to żeby samochód ze zwiększoną mocą po prostu lepiej się prowadził, a wy żebyście nie skończyli gdzieś poza drogą.

Co później?

hamownia 1.8t

Teraz czas na wizytę u tunera, który napisze program prosto pod nasz samochód, tak żeby uzyskać jak największą liczbę koni mechanicznych oraz możliwie jak najlepszy moment obrotowy. To ile koni mechanicznych uzyskamy zależy od wielu czynników. Wpływ na to mają części, które zamontowaliśmy. Warto kupować części renomowanych firm, a nie ich jakieś chińskie odpowiedniki. Poza częściami wpływ ma też ich poprawny montaż. Jeśli np zamontujemy źle intercooler, który będzie nam zwyczajnie latał podczas jazdy mogą po pewnym czasie pojawić się jakieś nieszczelności co będzie miało wpływ na moc samochodu. Ważna też jest jakość samego paliwa czy oleju jakiego używamy. Kupując używane części takie jak wtryskiwacze od Audi S3 zadbajmy o to, żeby były one w 100% sprawne i wydajne. Co do samej wizyty u tunera: poszukajcie takiego, którego polecają inni ludzie w okolicy. Potrzebny jest tuner, który napisze specjalny program prosto pod Twój samochód, a nie wgra jakiegoś gotowca z internetu, który być może nie będzie współgrał z Twoim autem.

Chce więcej mocy…

Tak jak już pisałem, po wykonaniu powyższych modyfikacji będzie ograniczała nas jedynie turbosprężarka. Jej wymiana na hybrydę, K04 lub K04-064 (np. z z silników MK5 TFSI) pozwoli nam dalej bawić się w modyfikowanie silnika 1.8T i uzyskiwać moce rzędu 300KM+, ale o tym już w kolejnym artykule, który pewnie będzie za rok 😀

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email