BAQ270116-12

Intercooler czyli kolejna część modyfikacji 1.8T

Intercooler to nic innego jak chłodnica, która ma na celu schłodzenie sprężonego powietrza trafiającego do silnika w samochodach z turbodoładowaniem. Powietrze wlotowe przechodzi przez turbo, a jego temperatura wzrasta z powodu kompresji jak i przenoszenia ciepła z gorącej obudowy. Wzrost temperatury powoduje spadek gęstości powietrza, a tym samym jego zawartość tlenu. Wydajny intercooler utrzymuje chłodne powietrze wlotowe, zwiększając gęstość i zawartość tlenu w powietrzu pozwalając spalić więcej paliwa w silniku co z kolei przekłada się na jego większą moc.

Wyróżniamy dwa rodzaje Intercoolerów: chłodzony powietrzem i drugi chłodzony za pomocą wody. My skupimy się dzisiaj tylko na tym chłodzonym powietrzem, gdyż to on jest bardziej popularny w przypadku silników 1.8T.

Intercooler chłodzony powietrzem

Najczęściej stosowany Intercooler ze względu na to, że nie jest skomplikowany i można go kupić za dużo mniejsze pieniądze niż ten chłodzony wodą. Konstrukcja takiego intercoolera przypomina zwykłą chłodnice, z tym, że zamiast płynu przepływa przez nią powietrze. Fundament budowy intercoolera stanowi aluminiowy blok z gęstym ożebrowaniem pozwalającym na skuteczne odbieranie ciepła od nagrzanego powietrza.

intercooler

Zaletami takiego rozwiązania jest prostota, mniejsza waga i mniejszy koszt całego produktu. Minusami natomiast dłuższa droga zasysania powietrza ponieważ intercooler znajduje się z przodu samochodu przez co jest też bardziej podatny na uszkodzenia mechaniczne co jest jego drugą wadą.

Jaki intercooler jest montowany fabrycznie?

Jednostka silnikowa 1.8T wychodziła z dwoma konfiguracjami Intercoolerów.

SMIC (montowany z boku) czy FMIC (montowany z przodu)?

Na rynku dostępne są ulepszone wersje SMIC, ale radzimy ich unikać. Okazało się, że nie są wcale aż tak dużo lepsze niż te montowane fabrycznie. Wynika to z braku przepływu powietrza w obszarze rdzenia co przekłada się na wysokie temperatury powietrza.

Korzystanie z FMIC jest o wiele lepszym rozwiązaniem ponieważ mają one większą powierzchnie i są umieszczone z przodu samochodu za środkową kratką. Mają tam dostęp do większej ilości zimnego powietrza. Dzięki temu FMIC zapewnia doskonały przepływ powietrza w obszarze rdzenia co pozwala odpowiednio dobrze schłodzić powietrze.

fmic

A może Intercooler jednostronny?

jednostronnyNa rynku możemy również znaleźć intercoolery jednostronne montowane z przodu, wyglądające tak jak ten na zdjęciu obok. Okazuje się jednak ze nie są aż tak dobre jak te dwustronne ponieważ mają większy spadek ciśnienia powietrza. Chociaż w przypadku niektórych konfiguracji, w których przestrzeń jest ograniczona lub gdzie dyskrecja jest ważniejsza niż moc wyjściowa, stanowią one dobry kompromis. Stwierdzono, że na mniejszych turbinach takich jak K03 czy K03s intercooler jednostronny może pracować dobrze do ok. 240-250KM. Jeśli jednak planujesz uzyskać więcej poszukaj tej dwustronnej.

Jakich rozmiarów Intercoolera potrzebuję?

Wszystko zależy od mocy jaką chcemy uzyskać.  W przypadku mniejszych turbin jak np. K03 nie potrzebujemy zbyt dużego intercoolera. Jeżeli celujemy w jakieś 220KM wystarczy nam nawet intercooler o wymiarach 450x160x60. W przypadku chęci uzyskania wyższych mocy nawet do 300KM najodpowiedniejszy będzie intercooler o wymiarach 550x225x65. Dla mocy wyższych niż 300KM musimy zaopatrzyć się w jeszcze większy intercooler np taki o wymiarach 600x300x76.

Na koniec…

A na koniec filmik z instrukcją montażu intercoolera w Audi A4 B5. Filmik jest po angielsku, ale język tutaj jest akurat mało istotny.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email