maxresdefault

Pierwszy etap podnoszenia mocy w silniku 1.8T

Silnik 1.8T to jeden z najbardziej udanych silników samochodów z grupy VAG. Największy udział w jego opracowaniu mieli inżynierowie Audi. Pierwszym samochodem marki Audi, w którym był zamontowany ten silnik była Audi A4 – potem dołączyła A3 oraz sportowa wersja S3, Audi TT i A6. Silnik ten swoją popularność zyskał ze względu na dużą moc mimo niedużej pojemności.  W naszej nowej serii Podnoszenie mocy w silniku 1.8T zaprezentujemy wam wszystkie etapy zwiększania mocy w tej jednostce napędowej.

Rzadko kiedy w polskim internecie używa się terminu etap w przypadku terminologii strojenia silników. Jednakże dla odpowiedniego uproszczenia tego i przyszłych poradników na ten temat będę nazywał każdy z etapów STAGE. Dzisiaj zajmijmy się STAGE 1. Stage to wskaźnik poziomu mocy jaki chcesz uzyskać i lista modyfikacji jakich potrzebujesz by tę moc trzymać.




Stage 1 to generalnie nowa mapa silnika.

Zobacz też: Zrób to sam: Chip Tuning 1.8T 150KM na 185KM

Pierwsze silniki 1.8T jak na przykład ten o oznaczeniu AGU posiadały turbo K03. W silniku o oznaczeniu AGU i wszystkich innych posiadających tę turbosprężarkę uzyskamy ok 190KM oraz około 300Nm przeprowadzając modyfikacje ze Stage 1. Niestety w przypadku tych silników to właśnie turbo K03 stanowi ograniczenie w przyroście mocy. Jeżeli więc chcemy uzyskać większą moc musimy zaopatrzyć się w turbosprężarkę o oznaczeniu K03s.

Lista oznaczeń 1.8T posiadających turbosprężarkę K03

AEB, AGU, AYP, ARZ, APP, AJH, AJL, AJQ, APU, AQX, AWT, AWU, BFB.

Późniejsze wersje silników montowane już po 2001 roku są już standardowo wyposażone w turbosprężarkę o oznaczeniu K03s. W tym wypadku po przeprowadzeniu modyfikacji ze Stage 1 otrzymujemy 210KM i 330Nm. Jest to ilość mocy, która da Ci duży uśmiech na twarzy po wyjechaniu od swojego tunera 😉

Lista oznaczeń 1.8T posiadających turbosprężarkę K03s

AUM, AUQ, BBU, BJX, BVP, ARY, AWV, ARX, BEX.

Oczywiście przed każdą edycją mapy silnika musisz mieć pewność, że jest on w pełni sprawny. W przeciwnym wypadku, wszystkie problemy z silnikiem, które były niewidoczne przed strojeniem kiedy to miałeś zapas mocy mogą się po tym strojeniu pojawić. Warto więc zwrócić uwagę na takie rzeczy jak zawór N75, przepływomierz, wszystkie przewody od turbiny oraz jakość tankowanego paliwa.

Sprawność silnika

Podczas sesji remapowania silnika Twój tuner powinien wykonać pełną kontrolę wszystkich układów silnika, test spalin oraz wykonać logi na fabrycznej mapie. Przed wgraniem nowej mapy trzeba upewnić się czy wszystko działa poprawnie. Zdrowy i poprawnie działający silnik jest ważna kwestią przy przeprowadzaniu modyfikacji zwiększających moc samochodu.

Paliwo

Zalecamy paliwo dobrej jakości. Staraj się tankować na dobrych stacjach benzynowych i unikać tych supermarketowych. Jeżeli paliwo nie jest odpowiednio dobre mogą wystąpić spadki mocy na poziomie 10-25%. Doskonałym przykładem będzie tutaj test paliwa w jednym z amerykańskich programów motoryzacyjnych. Niestety program jest w języku angielskim, ale myślę, że nie powinno być problemów ze zrozumieniem przekazu.

Jak już jesteśmy przy paliwie zalecamy także wymiane filtra paliwa jeśli takowy nie był wymieniany. Z biegiem czasu może on być już lekko lub bardziej przytkany co zmniejsza przepływ paliwa do szyny wtryskiwaczy.

Zawór DV

fotge 007Kolejna rzeczą do sprawdzenia przed wgraniem nowej mapy jest zawór DV. Zawór ten odpowiedzialny jest za “oddawanie” powietrza w dolot turbosprężarki po zamknięciu przepustnicy. Taki Blow off, ale nie robiący ładnego syyyyk 😉

Doskonałą opcją w przypadku Stage 1, a nawet Stage 2 jest zaopatrzenie się w lepszą wersję, a dokładnie Forge 007. Jeżeli jednak nie planujemy zakupu tej lepszej wersji, warto wymienić chociażby swój używany zawór DV na nowy, jeśli nie mamy pewności czy stary jest w 100% sprawny.

Świece zapłonowe

Wymiana używanych świec zapłonowych na nowy, świeży zestaw na pewno nie zaszkodzi. Najlepszymi świecami do 1.8T będą NGK BKR6E (miedź) lub NGK BKR6EIX (platyna). Możemy pójść jednak o krok dalej i zamontować świece NGK BKR7E (miedź) lub NGK BKR7EIX (platyna).  Stage 1 będzie w porządku zarówno z 6 jak i 7 zakresami temperatur jednak gdy planujemy również Stage 2 warto zaopatrzyć się w świece z 7 zakresami temperatur (NGK BKR7E lub NGK BKR7EIX).

Dobrą alternatywą będą także świece NGK PFR6Q lub zimniejsze NGK PFR7Q

Olej

Zaleca się stosowanie olejów dobrej jakości takich marek jak Motul czy Liqui Moly – najlepiej 5W40. Jak pisaliśmy wcześniej zdrowy silnik = większa moc. Postaraj się wymieniać olej i filtr oleju na bieżąco. Pamiętaj, że po wgraniu nowej mapy i podniesieniu mocy Twój silnik będzie pracował dużo ciężej i będzie wytwarzał więcej ciepła niż wcześniej więc upewnij się, że jest on dobrze utrzymany.

Układ dolotowy

Jedną z najlepszych modyfikacji do wykonania na Stage 1 jest rura wlotowa do turbosprężarki czyli tak zwany TIP. Na rynku jest masa sylikonowych rur, ale ich jakość pozostawia wiele do życzenia. Staraj się nie kupować tych najtańszych, dołóż trochę pieniędzy i kup coś sprawdzonego np układ dolotowy marki Forge. Będzie on nadawał się także przy Stage 2.

Na koniec…

Jak to bywa przy jakichkolwiek modyfikacjach robienie ich zbyt wielu po wgraniu nowej mapy może powodować różne problemy z działaniem silnika. Także na tym etapie możesz odpuścić sobie takie rzeczy jak np. downpipe 3″. Co z Intercoolerem? Niby ten fabryczny będzie dawał radę, jednak w upalne dni mogą występować problemy dlatego zaleca się jego wymianę. Na temat Intercoolerów poświęciliśmy osobny wątek. Resztą, czyli takimi rzeczami jak downpipe, tip, intercooler, pompa paliwa czy wtryskiwacze zajmiemy się dopiero przy Stage 2.

Zobacz: Drugi etap podnoszenia mocy w silniku 1.8T

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email