Jak już wiemy, aby silnik mógł wygenerować więcej mocy musi on zasysać więcej powietrza co z kolei oznacza, że musi spalić więcej paliwa. Właśnie dlatego powstał ten artykuł, w którym zgłębimy trochę temat wtryskiwaczy w różnych wersjach silnika 1.8T.
Samo zamontowanie nowych, większych wtryskiwaczy nie zwiększy mocy samochodu. Owszem, pomogą one odblokować nam większą moc w samochodzie, jeśli obecne wtryskiwacze nie będą w stanie dostarczyć nam odpowiedniej dawki paliwa, aby osiągnąć odpowiedni współczynnik AFR (stosunek powietrza do paliwa) ustawiony przez tunera. Zamontowanie większych wtryskiwaczy do seryjnego samochodu nie będzie generować większej mocy i zalecamy, żeby nowe, większe wtryskiwacze zostawić w spokoju i wymienić je dopiero przed samym mapowaniem silnika.
Ogólnie wtryskiwacze w 1.8T to temat rzeka. Można by było napisać zdecydowanie więcej, ale my tutaj skupimy się na tych najważniejszych rzeczach i opiszemy to wszystko tak bardziej ogólnie.
Istnieje wiele oznaczeń silnika 1.8T, ale my podzielimy je na 3 grupy.
ECU ME3.8 np. Golf 4 czy Audi A3 (AGU itp) do 1998 roku.
Silniki 1.8T z tych samochodów wyposażone zostały we wtryskiwacze 280cm3. Są dość małe i nie będą dawać sobie rady już przy mocy 220KM. W przypadku gdy potrzebujemy tej mocy więcej zaleca się ich wymianę chociażby na takie z Opla Calibry z silnikiem C20LET (żółte), które mają 306cm3 i powinny dawać radę nawet przy mocy 230KM. Możemy także zaopatrzyć się we wtryskiwacze z Saaba 2.3 Turbo (0280150431), które mają 346cm3 i są dobre dla mocy około 250KM. Zmieniając wtryskiwacze w AGU można zaopatrzyć się też w nowy przepływomierz powietrza na taki z większa obudową. Da nam to rurkę o większej średnicy przez co ECU będzie widział prawidłową ilość powietrza. Przykładowym takim przepływomierzem może być ten z MK3 VR6 (OBD2 2.75). Posiada on ten sam czujnik co przepływomierz z AGU. Jednak bez problemu tuner wyreguluje nam też ten fabryczny przepływomierz.
ECU ME7.1/7.5 (ARZ, AUM, AUQ itp)
Te samochody miały fabrycznie zamontowane wtryskiwacze Boscha 315cm3. Nadają się one do mocy nawet 240KM co oznacza, że będą wyrabiać przy modyfikacjach silnika ze Stage 2. Jednak dobrą opcją jest ich wymiana na te z fabrycznych samochodów z turbiną K04 z listy poniżej. Są one idealnie dopasowane, a kolejną zaletą montowania wtryskiwaczy z takich samochodów są dane mapowa z KRKTE, TVUB co oznacza, że wtryskiwacze mogą być idealnie wyskalowane przez Twojego tunera podczas mapowania.
ME 7.5 z turbiną K04 – BAM, AMK, APX, APY
Wszystkie samochody wyposażone w K04 były fabrycznie wyposażone w wtryskiwacze o pojemności 386cm3 i są dobre dla mocy około 280 koni mechanicznych.
Najpopularniejszymi wtryskiwaczami dla samochodów z ME 7.x będą te Boscha 550cm3, które wytrzymają moc nawet 350KM. W przypadku chęci uzyskania większych mocy zaleca się ich wymianę na Boscha 630cm3, które wytrzymają 400KM.
Zalecamy unikanie zielonych wtryskiwaczy ponieważ mają inny rodzaj rozpylania niż ten w silniku 1.8T. Ważne jest więc, aby znaleźć wtryskiwacze z odpowiednim wzorem rozpylania, aby zapewnić równomierne rozprowadzenie paliwa we wszystkich 3 zaworach ssących. Innym wtryskiwaczami, których radzimy unikać są te od Siemens’a „DEKA”. Mają one niskie napięcie liniowe co może prowadzić do przerw zapłonowych. Mimo wszystko, zawsze najlepiej jest poradzić się tunera, który ustawia nam wszystko w samochodzie. Może on nam doradzić, jakie wtryskiwacze będą odpowiednie pod dany samochód z przeprowadzonymi już modyfikacjami.