Na przestrzeni lat Audi stworzyło wiele jednostek silnikowych. Chociaż było kilkadziesiąt dobrych jednostek tylko garstka z nich zyskała opinie dobrych i niezawodnych. Dzisiaj przedstawiamy wam 5 najlepszych silników Audi, o których powinniście wiedzieć.
Pięciocylindrowy silnik o pojemności 2.2
Tak, mówimy oczywiście o legendarnym pięciocylindrowym silniku montowanym w Audi Quattro. Początkowo silnik miał pojemność 2144 centymetrów sześciennych był turobdoładowany i posiadał 200KM. Był on rozwinięciem silnika znanego z Audi 200 5T Typ 43. Posiadał 10 zaworów i mechaniczny wtrysk paliwa. Audi quattro z tym silnikiem rozpędzało się do 100km/h w 7.1s i osiągało prędkość maksymalną 222km/h. Ostatecznie zwiększono pojemność silnika do 2226cm3 lecz moc pozostała taka sama. Jedyna różnica to większy moment obrotowy przez co samochód lepiej zbierał się z niższych obrotów. Finalna wersja silnika utrzymała poprzednią pojemność czyli 2226cm3, ale wyposażono go w 20 zaworową głowice dzięki której moc silnika wzrosła do 220KM co skróciło czas przyśpieszania do setki do 6.7s oraz zwiększało prędkość maksymalną do 230km/h.
Rzędowa 4 o pojemności 1.8
Mowa zarówno o wolnossącej jak i uturbionej jednostce. Pierwszy samochodem z grupy VAG, który posiadał silnik 1.8T była Audi A4. W standardowej wersji silnik posiadał 150KM oraz 210Nm. Wkrótce jednak jednostka 1.8T została zmodyfikowana przez niemiecką grupę Quattro gmbh (obecnie Audi Sport gmbh) dzięki czemu moc wzrosła do 180KM, a moment obrotowy do 235. Najlepsze jednostki 1.8T montowane w Audi posiadają nawet 225KM oraz 280 momentu. Do tej pory uważany jest za jeden z mocniejszych silników 4 cylindrowych a warto wspomnieć, że ma już 20 lat.
V6 z podwójną turbiną o pojemności 2.7
Montowana w Audi S4 B5 jednostka 2.7 bi turbo to prawdopodobnie jeden z najlepszych silników V6 jaki widział świat. Zbudowany z żeliwnego bloku i dwóch aluminiowych głowic, a na każdy cylinder przypada 5 zaworów co daje ich łącznie 30. Silnik jest w stanie wytworzyć 265KM i 400Nm. Właściciele często podnosili moc do ponad 300KM poprzez wgranie nowej mapy. S4 B5 był jednym z najszybszych sedanów w tamtym czasie. Samochód z tym silnikiem rozpędzał się od 0-100 w 5.6s a jego prędkość maksymalna wynosiła 250km/h.
V8 o pojemności 3.6
Tak wiem, silnik naprawdę mało znany, ale warto o nim wspomnieć, biorąc pod uwagę to jak bardzo zaawansowaną jednostką był jak na swoje czasy. Silnik montowany był tylko w Audi V8 (nazwa kodowa 4C) w późnych latach 80 i na początku lat 90, ale rosnący koszt benzyny spowodował jego uśmiercenie. Jednostka ta posiadała po 4 zawory na cylinder co dawało ich łącznie 32, a generowało to 250KM mocy i 340Nm co pozwoliło na rozpędzenie się od 0-100 w 7.6s, a prędkość maksymalna wynosiła 244km/h.
V8 o pojemności 4.2
Silnik montowany w takich samochodach jak Audi R8, S5, RS4 B7, Q7, A6 C6 czy A8 D3. Mimo, że Audi wykonało dwie równie dobre wersje 32v i 40v tego samego silnika dla swoich modeli S4, S6, A8 i S8 to zmodyfikowana przez Coswortha wersja dla RS6 C5 to prawdziwy potwór. Ma dwie równoległe turbosprężarki, dwa boczne intercoolery oraz zmodyfikowane układy dolotowe i wydechowe. Końcowy wynik to 450KM oraz 560Nm. Pomimo masy ~2 ton RS6 C5 potrafiła rozpędzić się od 0-100 w 4.7s, a jej prędkość maksymalna wynosiła 250km/h.