vag-com

Diagnostyka komputerowa – instalacja i konfiguracja vag-com

Koszt podłączenia samochodu do komputera w warsztacie w celu sprawdzenia błędów to koszt przynajmniej 50zł. Każda kolejna usługa, typu kodowanie może być dodatkowo płatna. Po co płacić, jak można to zrobić samemu i to w dodatku taniej? Dzisiaj pokaże wam jak przy pomocy taniego kabla VAG KKL podłączyć samochód grupy VAG do komputera. Zrobimy to za pomocą prostego w obsłudze programu o nazwie VAG-COM.

Już bez zbędnego owijania w bawełnę. Co będziemy potrzebować?

  1. Kabel diagnostyczny np. VAG KKL (Kabelek możecie zamówić np. TUTAJ. Ja już dłuższy czas posiadam ten niebieski kabel i nigdy nie miałem z nim jakichkolwiek problemów.
  2. Program VAG-COM, który możecie pobrać TUTAJ.
  3. Sterownik do kabla diagnostycznego, ja używam TEGO.
  4. Komputer z dowolnym systemem Windows. Sprawdzałem działanie na XP, 7, 8.1 i 10 i na każdym działało bez problemu.

Pełna wersja programu VAG-COM

Pobrany wcześniej program możemy używać w wersji darmowej. Niestety, nie pokaże on nam wtedy niektórych treści błędów. Będziemy posiadać jedynie kod błędu, który będzie trzeba sobie wygooglować. Opcjonalnie istnieje możliwość uzyskania pełnej wersji tego programu i zaraz pokaże wam jak to zrobić, ale pamiętajcie, żeby wykorzystywać go prywatnie, a nie w celach zarobkowych.

Jak uzyskać pełną wersję programu?

  1. Pobrane wcześniej archiwum Vag-com 311 wypakowujemy, a następnie odpalamy plik VagComEN (prawym przyciskiem myszy>uruchom jako administrator)

2. Kiedy mamy już odpalony program, klikamy w zakładkę About, a następnie kopiujemy kod z pola Serial Number.

vag-com

3. W folderze, który wcześniej pobraliśmy znajduje się folder vagcom keygen best. Wchodzimy do niego, a następnie odpalamy program vagcomkeygen (prawy przycisk myszy>uruchom jako administrator)

Następnie w pole sériové wklejamy wcześniej skopiowany kod seryjny. W polu Aktivační ukaże nam się kolejny kod, który musimy skopiować. Wyłączamy program vagcomkeygen.

4. Przechodzimy znowu do programu VAG-COM do zakładki About. Tam klikamy w przycisk Activate / DeActivate. W pole Enter your activation code here wklejamy uzyskany wcześniej kod, a następnie klikamy Activate. Program wywali nam błąd. Interesuje nas jego treść, a konkretnie kod, który jest na końcu. Kopiujemy go albo zapamiętujemy.

vag-com

5. Włączamy teraz Windowsowy kalkulator, klikamy w 3 kreski w lewym górnym rogu i zmieniamy go na Programisty. Wklejamy lub wpisujemy kod z treści błędu. Kalkulator w sekcji HEX pokaże nam 4 cyfry, które kopiujemy lub zapamiętujemy.

6. Przechodzimy do programu VAG-COM. W polu, w którym wcześniej wklejaliśmy kod seryjny z błędem, podmieniamy ostatnie 4 znaki na cyfry z kalkulatora.

vag-com

7. Klikamy Activate. Program powinien wyrzucić taki komunikat:

vag-com

Jeśli wszystko przebiegło pomyślnie tak jak u mnie to posiadasz już pełną wersje programu VAG-COM. Można to sprawdzić w bardzo prosty sposób. Jeżeli w zakładce About w polu License Status mamy Fully Registered / Activated oznacza to, że wszystko jest w porządku.

vag-com

Instalacja sterownika i konfiguracja portu

Pobrany wcześniej sterownik musimy zainstalować. W tym celu wypakowujemy plik o nazwie CH341SER, a następnie wchodzimy do tego folderu. Odpalamy plik Setup.exe, a następnie klikamy przycisk Install. Jeśli wszystko jest tak jak na obrazku poniżej to znaczy że instalacja przebiegła pomyślnie.

vag-com

Teraz podłączamy kabel diagnostyczny do komputera i samochodu, przekręcamy zapłon lub odpalamy silnik. Następnie przechodzimy do Mój komputer. Klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy Właściwości. Z lewej strony klikamy w napis Menedżer urządzeń. W zakładce porty szukamy naszego kabla:

Ważne jest, żeby port, w tym przypadku (COM 1) zgadzał się z tym w programie. Aby to sprawdzić odpalamy program VAG-COM i przechodzimy do zakładki Options. W polu Select COM port musi być wybrany taki sam port jak w Menedżerze urządzeń.

vag-com

Dla pewności możemy kliknąć w przycisk Test. Jeśli otrzymamy komunikat, że port jest ok, a Interface ready oznacza to, że wszystko działa tak jak powinno.

Program jest już gotowy do użytku. W kolejnych częściach pokaże jak sprawdzać i usuwać błędy, sprawdzać różne moduły w samochodzie oraz jak przeprowadzić kodowanie różnych modułów np. włączanie świateł do jazdy dziennej.

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email