Koszt podłączenia samochodu do komputera w warsztacie w celu sprawdzenia błędów to koszt przynajmniej 50zł. Każda kolejna usługa, typu kodowanie może być dodatkowo płatna. Po co płacić, jak można to zrobić samemu i to w dodatku taniej? Dzisiaj pokaże wam jak przy pomocy taniego kabla VAG KKL podłączyć samochód grupy VAG do komputera. Zrobimy to za pomocą prostego w obsłudze programu o nazwie VAG-COM.
Już bez zbędnego owijania w bawełnę. Co będziemy potrzebować?
- Kabel diagnostyczny np. VAG KKL (Kabelek możecie zamówić np. TUTAJ. Ja już dłuższy czas posiadam ten niebieski kabel i nigdy nie miałem z nim jakichkolwiek problemów.
- Program VAG-COM, który możecie pobrać TUTAJ.
- Sterownik do kabla diagnostycznego, ja używam TEGO.
- Komputer z dowolnym systemem Windows. Sprawdzałem działanie na XP, 7, 8.1 i 10 i na każdym działało bez problemu.
Pełna wersja programu VAG-COM
Pobrany wcześniej program możemy używać w wersji darmowej. Niestety, nie pokaże on nam wtedy niektórych treści błędów. Będziemy posiadać jedynie kod błędu, który będzie trzeba sobie wygooglować. Opcjonalnie istnieje możliwość uzyskania pełnej wersji tego programu i zaraz pokaże wam jak to zrobić, ale pamiętajcie, żeby wykorzystywać go prywatnie, a nie w celach zarobkowych.
Jak uzyskać pełną wersję programu?
- Pobrane wcześniej archiwum Vag-com 311 wypakowujemy, a następnie odpalamy plik VagComEN (prawym przyciskiem myszy>uruchom jako administrator)
2. Kiedy mamy już odpalony program, klikamy w zakładkę About, a następnie kopiujemy kod z pola Serial Number.
3. W folderze, który wcześniej pobraliśmy znajduje się folder vagcom keygen best. Wchodzimy do niego, a następnie odpalamy program vagcomkeygen (prawy przycisk myszy>uruchom jako administrator)
Następnie w pole sériové wklejamy wcześniej skopiowany kod seryjny. W polu Aktivační ukaże nam się kolejny kod, który musimy skopiować. Wyłączamy program vagcomkeygen.
4. Przechodzimy znowu do programu VAG-COM do zakładki About. Tam klikamy w przycisk Activate / DeActivate. W pole Enter your activation code here wklejamy uzyskany wcześniej kod, a następnie klikamy Activate. Program wywali nam błąd. Interesuje nas jego treść, a konkretnie kod, który jest na końcu. Kopiujemy go albo zapamiętujemy.
5. Włączamy teraz Windowsowy kalkulator, klikamy w 3 kreski w lewym górnym rogu i zmieniamy go na Programisty. Wklejamy lub wpisujemy kod z treści błędu. Kalkulator w sekcji HEX pokaże nam 4 cyfry, które kopiujemy lub zapamiętujemy.
6. Przechodzimy do programu VAG-COM. W polu, w którym wcześniej wklejaliśmy kod seryjny z błędem, podmieniamy ostatnie 4 znaki na cyfry z kalkulatora.
7. Klikamy Activate. Program powinien wyrzucić taki komunikat:
Jeśli wszystko przebiegło pomyślnie tak jak u mnie to posiadasz już pełną wersje programu VAG-COM. Można to sprawdzić w bardzo prosty sposób. Jeżeli w zakładce About w polu License Status mamy Fully Registered / Activated oznacza to, że wszystko jest w porządku.
Instalacja sterownika i konfiguracja portu
Pobrany wcześniej sterownik musimy zainstalować. W tym celu wypakowujemy plik o nazwie CH341SER, a następnie wchodzimy do tego folderu. Odpalamy plik Setup.exe, a następnie klikamy przycisk Install. Jeśli wszystko jest tak jak na obrazku poniżej to znaczy że instalacja przebiegła pomyślnie.
Teraz podłączamy kabel diagnostyczny do komputera i samochodu, przekręcamy zapłon lub odpalamy silnik. Następnie przechodzimy do Mój komputer. Klikamy prawym przyciskiem myszy i wybieramy Właściwości. Z lewej strony klikamy w napis Menedżer urządzeń. W zakładce porty szukamy naszego kabla:
Ważne jest, żeby port, w tym przypadku (COM 1) zgadzał się z tym w programie. Aby to sprawdzić odpalamy program VAG-COM i przechodzimy do zakładki Options. W polu Select COM port musi być wybrany taki sam port jak w Menedżerze urządzeń.
Dla pewności możemy kliknąć w przycisk Test. Jeśli otrzymamy komunikat, że port jest ok, a Interface ready oznacza to, że wszystko działa tak jak powinno.
Program jest już gotowy do użytku. W kolejnych częściach pokaże jak sprawdzać i usuwać błędy, sprawdzać różne moduły w samochodzie oraz jak przeprowadzić kodowanie różnych modułów np. włączanie świateł do jazdy dziennej.
No related posts.