Już 3 lata minęły od zaprezentowania przez Audi modelu S4 w wersji B9. Ciekawym więc pomysłem będzie przyjrzenie się każdej wersji tego modelu i spróbowanie określić, która z nich jest najlepsza. S4 to bardzo ważny model dla Audi. Współzawodniczy z takimi samochodami jak BMW serii 3, Mercedes klasy C, a teraz nawet Jaguar XE S. Jest to jeden z najbardziej popularnych segmentów samochodowych na świecie więc S4 stanowi bardzo ważną część marki Audi. Przejrzyjmy więc całą historię wersji tego modelu.
S4 C4 (1991-1994)
A wszystko zaczęło się od tej wersji czyli S4 C4 opartej na Audi 100. Produkcja tego samochodu odbywała się w latach 1991 do 1994. Samochód napędzany był przez turbodoładowany silnik R5 o pojemności 2.2l podobnego do tego z Audi Quattro, o którym pisaliśmy tutaj. Silnik z S4 C4 osiągał moc 230KM, a jego moment obrotowy wynosił 350Nm. W połączeniu z 5 biegową manualną skrzynią biegów i napędem Quattro pozwalał on na rozpędzenie się do 0-100km/h w 6.8s. Jego prędkość maksymalna wynosiła natomiast 240km/h. Ostatecznie Audi zakończyło produkcje tej wersji w 1994, a jego następcą było już Audi A6/S6.
Wersja B5 (1997-2000)
Mimo że A4 B5 zadebiutowało w roku 1995, to wersję sportową o oznaczeniu S4 zaczęto produkować dopiero w 1997 roku. Przez pierwszy rok produkowano ten model w wersji sedan, dopiero rok później na rynek weszła wersja Avant. S4 B5 była napędzana silnikiem 2.7 biturbo V6, który generował 260KM mocy oraz 400Nm. Na tamte czasy był jednym z najszybszych sedanów. Samochód z tym silnikiem rozpędzał się od 0-100 w 5.6s a jego prędkość maksymalna wynosiła 250km/h. Samochód ten był dostarczany z napędem Quattro w standardzie, a także 6 biegową manualną skrzynią lub 5 biegowym automatem. S4 B5 była fantastyczna maszyną, a jej głównym konkurentem w tamtych czasach było BMW M3 w wersji E36.
Wersja B6 (2003-2004)
Tak samo jak w przypadku poprzedniczki, wersję S4 B6 wprowadzono dopiero 3 lata po premierze A4 B6. Tym razem zamiast turbodoładowanego silnika 2.7 V6 zastosowano zaawansowaną technicznie jednostkę 4.2 V8 generującą 344KM i 410Nm. Dzięki temu samochód ten uznawany jest za jeden z ostatnich najlepszych niemieckich sedanów z silnikiem V8. Silnik ten w połączeniu z 6 biegową manualną skrzynią biegów oraz napędem Quattro pozwolił stać się modelowi S4 B6 prawdziwym konkurentem BMW M3.
Wersja B7 (2004-2008)
W 2004 roku pojawiło się Audi S4 B7 i było produkowane do 2008 roku. Można powiedzieć, że to po prostu odświeżona kosmetycznie wersja B6, gdyż jednostka napędowa jak i płyta podłogowa została niezmieniona. Nie ma się tutaj co za dużo rozpisywać. S4 B6 była świetnym samochodem więc ulepszona wizualnie B7 stała się po prostu jej lepszą wersją.
Wersja B8 (2009-2015)
Dwie poprzednie wersję nie różniły się od siebie za bardzo więc w przypadku S4 B8 przyszedł najwyższy czas na odświeżenie modelu. S4 B8 zadebiutował w 2009 roku zarówno jako sedan jak i avant. Ciekawostką jest to, że na rynek amerykański wyszła tylko wersja sedan. B8 była zupełnie innym samochodem. Został on zbudowany na nowej płycie podłogowej przez co był dłuższy, szerszy i niższy. Do tego porzucono 4.2 V8 na rzecz 3 litrowego, doładowanego silnika V6. Zmiana silnika V8 na V6 była czymś co nie za bardzo podobało się entuzjastom marki. Szybko jednak im przeszło, kiedy okazało się, że wersja B8 jest szybsza od B7 mimo, że posiadała mniej koni mechanicznych. 3.0 V6 w tej wersji generował 333KM oraz 440Nm co pozwalało na rozpędzenie się od 0-100km/h w czasie 5.1s, a prędkość maksymalna wynosiła 250km/h. B8 była oferowana z 6 biegową manualną skrzynią biegów oraz 7 biegowym S-tronickiem. Chyba nie muszę wspominać, że B8 posiadała napęd Quattro?
Wersja B9 (2016-)
Piąta czyli na razie ostatnia i obecnie produkowana wersja B9 miała swój debiut w 2015, ale nabyć ją można było dopiero w 2016 roku. Obecną generacje powiększono jeszcze bardziej względem B8, ale dzięki zastosowaniu lżejszych materiałów jest ona lżejsza od poprzedniczki o 120kg. Pod maską znajduję się zaprojektowany na nowo turbodoładowany silnik V6 o pojemności 3.0, który tym razem generuje 354KM oraz 500Nm. W połączeniu z napędem Quattro oraz 8 biegową skrzynią Tip-tronic pozwala na rozpędzenie się od 0-100km/ w czasie 4.7s. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250km/h.
Także, która wersja jest według was najbardziej udaną?
No related posts.