CHIP TUNING

Zrób to sam: Chip Tuning 1.8T 150KM na 185KM

Dzięki uprzejmości jednego z użytkowników forum Audi A3 dostałem zgodę na wykorzystanie tego poradnika wraz ze zdjęciami. Dla kogo on jest? A no dla osób posiadających Audi A3 z oznaczeniem silnika AUM. W cenie kabla diagnostycznego mogą oni podnieść moc swojego samochodu ze 150KM na ok 185KM (w zależności od sprawności silnika). Wykonajmy więc chip tuning swojej Audi sami!

Chip Tuning polega na tym, aby do swojej Audi A3 z silnikiem 1.8T i oznaczeniem AUM, wgrać oryginalny wsad ECU z silnika 1.8T o oznaczeniu AUQ. Są to bliźniacze jednostki różniące się oprogramowaniem.

Czego będziemy potrzebować?

  • odpowiedni kabel + program: kabel jaki musimy kupić to taki o nazwie MPPS dostępny na portalach aukcyjnych takich jak allegro np. TAKI
  • Poprawnie zainstalowany i skonfigurowany program VAG-COM. Tutaj poradnik: Instalacja i konfiguracja VAG COM
  • Komputer/laptop
  • Prostownik (jeśli nie jesteśmy pewni naszego akumulatora)
  • Wsad ECU z AUQ: do pobrania TUTAJ
  • Silnik 1.8T o oznaczeniem AUM (na innych 150KM jednostkach nie działa)

Czas operacji: 25-30 minut

Wszystkie operacje przeprowadzone w tym poradniku przeprowadzasz na własną odpowiedzialność. Autor poradnika nie bierze odpowiedzialności za jakiekolwiek usterki!

Let’s do this

Zacznijmy od instalacji programu MPPS v13 i sterownika. Nie powinno być z tym żadnych problemów, ale jeśli jednak ktoś sobie z tym nie poradził to zapraszam od obejrzenia filmiku:

https://www.youtube.com/watch?v=IN8B_aHa_KY

Następnie Instalujemy i konfigurujemy program VAG-COM. Poradnik powyżej. Jeśli już to zrobimy, odpalamy program i przechodzimy do zakładki Select, a następnie 01-Engine. Po poprawnym połączeniu się z samochodem:

Zapisujemy sobie numer z tabelki Number. Chodzi nam głównie o oznaczenie literowe na końcu kodu np. HJ

chip tuning

Sprawdzamy błędy silnika klikając Fault Codes. Żeby podmienić wkład ECU silnik nie może mieć żadnych błędów! Jeśli komputer jakieś wykryje odpuść sobie ten poradnik do momentu usunięcia usterek! Jeśli jednak komputer nie pokaże nam żadnych błędów możemy przejść dalej.

Programowanie ECU

Podpinamy kabelek do komputera i złącza OBD w samochodzie i przekręcamy kluczyk na pierwszą pozycję w stacyjce. Wszystkie źródła zbędnego poboru prądu (klima, radio, oświetlenie wnętrza itd.) należy wyłączyć. Nie muszę też wspominać tego, że jeżeli używamy laptopa musimy naładować jego baterię lub zadbać o źródło stałego zasilania. Krótko mówiąc nie może nam zabraknąć prądu zarówno w samochodzie jak i komputerze. Następnie:

Odpalamy program MPPS: prawy przycisk myszy i Uruchom jako administrator

Na dole po lewej stronie mamy aktualne napięcie akumulatora. Nie powinno ono spaść poniżej 12.00Volt.

W Select Make wybieramy Audi, w Select Model A3, a w Select ECU 1.8 turbo Bosch ME7.5 K-Line. Tak jak na zdjęciu poniżej:

Kopia zapasowa obecnego wsadu ECU

Na bocznym panelu po lewej stronie klikamy ECU ID F1. Po prawej stronie uzyskujemy informacje o naszym ECU.

Klikamy Read F2. Na dole pojawi się pasek postępu. Cały proces potrwa około 10 minut. Po zakończeniu tego procesu wyskoczy nam opcja zapisu tego pliku. To nic innego jak kopia zapasowa naszego obecnego wkładu ECU gdyby w razie co poszło coś nie tak lub gdybyś kiedyś chciał/chciała przywrócić oryginalny wsad. Zapisz go sobie gdzieś na dysku i nie zgub!

Teraz powinno nam się pojawić okno dialogowe z prośbą o wyłączenie zapłonu. Kluczyk zostaje w stacyjce! Klikamy OK.

Po chwili znowu przekręcamy kluczyk na pierwszą pozycję i klikamy OK.

Pora na Chip Tuning

Teraz przechodzimy do wgrania nowego wsadu ECU. Klikamy Write F3, a następnie wskazujemy wcześniej pobrany plik ECU z AUQ i klikamy Otwórz.

chip tuning

W kolejnym oknie dialogowym klikamy OK.

chip tuning

Teraz zaczyna się cały proces wgrywania nowego wsadu. Potrwa to około 10 minut. Po skończonym procesie powinniśmy uzyskać taką informacje:

Po raz kolejny pojawią się okna dialogowe z prośbą o wyłączenie i włączenie zapłonu (tak jak wcześniej) co oczywiście robimy. Następnie odłączamy komputer i odpalamy auto.

Jeśli samochód normalnie odpala połączamy komputer, odpalamy program VAG-COM i w zakładce Engine w polu Number sprawdzamy czy końcówka numeru zmieniła się na BJ. Jeśli tak jest oznacza to, że wsad wgrał się poprawnie i samochód ma już więcej KM.

chip tuning

Samochód nie odpala…

W przypadku gdy samochód nie odpala/coś poszło nie tak wgrywamy kopie swojego wsadu ECU. Samochód wtedy normalnie odpali. Sam autor mówi, że jeśli wszystko wykonacie poprawnie to samochód odpali.

Ile koni teraz ma fura?

Przykładowe auto po wykonaniu powyższej modyfikacji w serii miało 150.8KM oraz 236.2Nm. Po wgraniu nowego wsadu uzyskało 185KM i 259Nm (z logów). Na hamowni wyszło 180.3 HP oraz 260Nm.

chip tuning

Oryginał: Podniesienie mocy 1.8T 150HP AUM na ok.185HP

Share this post

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email