Samochody Audi nie są tanie i my już doskonale wiemy dlaczego. Jednak nie wszyscy fani Audi są wystarczająco bogaci, aby pozwolić sobie na zupełnie nowe samochody. W rzeczywistości większość fanów marki jest dość młoda i może sobie pozwolić tylko na starsze modele Audi. Nie stanowi to jednak żadnego problemu, ponieważ istnieje kilka doskonałych starszych modeli, które można kupić za stosunkowo niewielkie pieniądze i zapewnić sobie mnóstwo zabawy. Jednym z nich jest Audi A4 B7. Oto krótki przewodnik dla kupujących.
Dlaczego warto kupić Audi A4 B7?
Powodem, dla którego B7 Audi A4 jest jednym z lepiej kupowanych modeli Audi jest to, że znajduje się w tym wyjątkowym miejscu w historii Audi. Mowa o miejscu gdzie modele zaczęły być nowoczesne, ale też wciąż wystarczająco stare, aby nie skupiać całej swojej uwagi na najnowszej technologii. B7 A4 powstało w latach 2005-2008, a było to po prostu odświeżenie wersji B6. B7 wciąż wygląda świeżo, zarówno na zewnątrz, jak i wewnątrz.
Mimo, że B7 ma już ponad 10 lat wciąż zachowuje dynamikę jazdy najlepszej generacji A4. Nie znajdziemy tutaj jakiegoś nietypowego zawieszenia czy systemu Audi Drive Select. Po prostu zwyczajny samochód, który prowadzi się świetnie.
Jest to też jedna z najlepiej wyglądających generacji Audi w historii tego modelu według użytkowników. Osobiście uważam, że tył w wersji sedan mógłby wyglądać trochę lepiej, ale poza tym nie mam mu nic do zarzucenia. B7 wygląda nowocześnie i aktualnie, a jednocześnie nie jest zaśmiecony jakimiś niepotrzebnymi dodatkami.
Silnik i skrzynia biegów
Spośród silników benzynowych nie warto zawracać sobie głowy jednostką 1.6 – jest po prostu za mała do tego samochodu. Godnym polecenia silnikiem będzie tutaj jednostka o pojemności 2.0l, która oferuje zadowalające osiągi przy tej ilości spalanego paliwa. Największym atutem tego silnika jest niska awaryjność.
Jeśli nie wystarczają Ci osiągi wolnossącego 2.0, warto zainteresować się jeszcze silnikami turbodoładowanymi. Mowa tutaj o 1.8TFSI i 2.0TFSI. Trzeba przyznać, że jeżeli w tych silnikach wszystko działa jak należy to przypadnie on wielu osobom do gustu. Warto jednak zwrócić uwagę na najczęstsze problemy jakie w nich występują. Zarówno w jednej jak i drugiej jednostce przez zastosowanie bezpośredniego wtrysku paliwa dochodzi do osadzania się nagaru na zaworach. Problem ten występuję także w jednostkach wolnossących z bezpośrednim wtryskiem paliwa np. 3.2FSI. W przypadku 1.8TFSI warto też wspomnieć, że niektóre silniki cierpią na nadmierną konsumpcje oleju.
Często wybieranymi silnikami benzynowymi w modelu B7 jest czterocylindrowa i turbodoładowana jednostka 2.0, która wytwarza moc 200KM i 280Nm momentu obrotowego. Drugi silnik to wolnossąca jednostka V6 o pojemności 3.2l o mocy 252KM i 330Nm. Oba silniku współpracują z 6 biegową manualną lub 5 biegową automatyczną skrzynią biegów i napędem quattro (nie będziemy mówić tutaj o modelach z napędem na przednie koła bo nie są warte zakupu).
Wybierając silnik 2.0T z 6 biegową skrzynią biegów otrzymujemy dość wytrzymałą, wydajną i tańszą w utrzymaniu jednostkę niż 3.2FSI. A jeśli mocy nam będzie mało, zawsze możemy w łatwy sposób ją sobie zwiększyć. Nowa mapa, lepsze turbo i downpipe z łatwością mogą zwiększyć moc tego silnika do 250KM.
Istotnym problemem, na który należy zwrócić uwagę przy 2.0T, jest popychacz pompy paliwowej. Popychacz jest bardzo małą częścią i jest jedną z niewielu wad konstrukcyjnych B7. Może się zużywać dość szybko, a kiedy już się zużyje, może prowadzić to do utraty mocy, świecenia kontrolki Check Engine i nierównej pracy silnika. Jeśli pęknie całkowicie, może doprowadzić do poważnych uszkodzeń. Powinien więc on być wymieniany z każdą wymianą oleju i filtrów. Dobrą wiadomością jest to, że nie jest to droga część. Cały zestaw kosztuje lekko ponad 100zł. Wymiana może być frustrująca, tylko dlatego, że jest w ciasnym miejscu.
A co z dieslami?
W przypadku diesli najmniej awaryjną jednostką będzie ta o pojemności 1.9tdi. Silnik bardzo dobry i sprawdzony. Nie należy bać się przebiegów powyżej 200tys kilometrów. Jest on podatny na modyfikacje więc możemy mieć silnik zarówno dynamiczny jak i ekonomiczny.
W przypadku diesla o troszkę większej pojemności, a mowa tutaj o silniku 2.0tdi, polecamy jedynie te, które były wyprodukowane po 2008 roku oparte na common railu. Starszych wersji 2.0 jak i 2.5 użytkownicy mówią, żeby unikać. Często ulegają uszkodzeniu pompowtryskiwacze, dwumasa czy turbosprężarka.
Warto też zwrócić uwagę na jednostkę 2.7tdi, która jest bliźniaczą konstrukcją 2.5, jednak została pozbawiona jej wad. Oprócz niego warto rozważyć też opcje kupna 3.0tdi. Obie te jednostki oparte są na układzie common rail, a wprowadzenie ich miało sprawić, że problemy wcześniejszych diesli pójdą w niepamięć. Z perspektywy czasu można stwierdzić, że się to udało. Jednostki te są bardzo dobrymi silnikami,ale posiadają też kilka słabostek. Mowa tutaj o łańcuchu napędu rozrządu, uszkodzeniu klapek w kolektorze dolotowym (naprawa w ADSO nawet 2400zł), przepustnicy, filtru cząstek stałych. Motory te potrafią jednak jeździć bez żadnych większych problemów. Warunkiem oczywiście jest regularny ich serwis.
Na co powinieneś zwrócić uwagę?
Najpopularniejszymi usterkami w tym modelu są awarie oprogramowania sterującego bezstopniową skrzynią biegów o nazwie multitronic, o których pisaliśmy już we wpisie o wadach i zaletach wersji B6. Najlepiej w ogóle unikać tej wersji skrzyni biegów. Jeżeli zależy nam na automatycznej skrzyni to zwracamy uwagę tylko na tę o nazwie Tiptronic.
Czasami potrafią występować problemy z elektryką takie jak problemy z centralnym zamkiem, rozprogramowanym kluczykiem czy elektrycznymi szybami.
Podatna na uszkodzenia jest także przekładnia kierownicza, którą należy sprawdzić przed zakupem. Objawem tej usterki mogą być luzy na kierownicy oraz stuki dochodzące z okolic kolumny kierowniczej.
Podsumowanie
Jeśli znalazłeś B7 na które Cie stać, ma dobry przebieg i jest wolne od problemów, o których pisaliśmy w tym artykule to warto się zastanowić nad tym samochodem. B7 to świetny samochód, który jest jednym w najlepiej wyglądających modeli A4 (oczywiście to tylko kwestia gustu). Ma świetne wnętrze, wyposażony jest w odpowiednią technologię. Siedząc w B7 nie masz uczucia, że siedzisz w starym samochodzie, ale też nie czujesz, że siedzisz w samochodzie aż za bardzo zaawansowanym technologicznie.